Smartlog v3 » ><(((º> Silds <º)))>< » Non-mobilindehaver
Opret egen blog | Næste blog »

Non-mobilindehaver

6. Dec 2005 08:21, Irene Lundgaard

Jeg er lykkelig, jeg er ikke indehaver af en mobiltelefon. Jeg har ingen intentioner om at få een af disse støjsendere heller. Jeg har ingen lyst til at udbasunere mine private, personlige og intime telefonsamtaler til medmenneskeheden.
Jeg ser ingen grund til at støjforurene det offentlige rum med bizzare ringetoner, der er prætentiøse nok til at foreslå at indehaveren ser sig selv som klassisk musik-buff.
Intelligensniveauet lader også til at droppe drastiskt. Hvornår går det, for eksempel, op for mobiltelefonindehaverne at selvsamme elektroniske og højteknologiske isenkram, netop er udviklet så lokation er ubetydelig for den telefoniske interaktion?
Jeg takker sms-spammere for deres ydgydelser, at de fylder indboksen med så mange ligegyldige beskedder er en stor fordel for menneskeheden,  idet det indebærer at mobilindehaveren kun skal trykke på een knap, nemlig Slet, og derved skabes der mulighed for direkte samtaledialog med medmenneskerne i den fysiske, konkrete verden, idet et minimum af simultankapacitet er påkrævet.
Jeg håber julemanden lytter med på denne kanal!

Via Mifan

Kommentarer

  1. Mifan
    6. Dec 2005 11:56
    1

    Hehe, hvis ikke jeg vidste bedre, så ville jeg tro det der var en provokation. :D

    Men nej, jeg kan da godt se hvor du vil hen, og jeg er så frygtelig dobbeltmoralsk på det område. For jeg bliver frygteligt irriteret, hvis folk sidder og sms'er en hel aften til en fest og virker fjerne. Og så gjorde jeg det, i mindre grad, selv i lørdags.

    Shame on me!!!

    Men jeg er bare barn af teknikken. En lille smule nørdet. Inter- og mobilnettet er min platform... bl.a.

    Jeg forstår dog ikke folk, der bruger meget tid på at irritere sig over det. Man kan jo bare selv lade være (som du fx. har gjort) med at have mobil... og vil man slippe for andres.. tja... der er så hvilekupéerne. ;)

    Julemanden har mobil!!! :D

  2. Irene
    6. Dec 2005 16:27
    2

    Mifan, der er een humle ved det med fravalget ... Flertallet af mobilbrugere har absolut ingen grænser, når det kommer til brugen af de udyr! Brugerne opfører sig ganske enkelt associalt og, ja, for mig er det sgu uartigt! Kald mig bare snerpet, men jeg er VIRKELIG træt af at de direkte menneskelige relationer ALTID må tage bagsædet!
    ØV!
    Og ja, jeg er provokerende, nøjagtigt som mobilbrugere er det! ;-)
    Iøvrigt, så er jeg selv ret nørdet ... Sidder feks med en sattellitforbindelsesopkobling til mit broadband, fordi jeg bor der hvor kragerne vender! Så den med nørdværdien synes jeg ikke holder som argument for at være associal! Det er slet og ret dårlige manerer.
    Dem har julemanden åbenbart også ... Endnu engang er barnetroen blevet rokket i sin grundvold! ;-)

  3. Mifan
    7. Dec 2005 02:17
    3

    Hvis du har gæster derhjemme og telefonen ringer, tager du den så ikke?

    Associalt? Jo, det er det nok, hvis man er sammen med andre, og foretrækker mobilen. Men der er jo faktisk nogen i den anden ende. Det er jo bare et middel til kontakt mellem to mennesker.
    Jeg har et utroligt kontaktbehov, og nyder fornemmelsen af, at folk kan altid komme i kontakt med mig. Det gør mobilen uundværlig for mig. Jeg har det vitterligt ikke godt, hvis jeg ikke har den med.
    Det kan man så kalde sygt eller unormalt, men det er nu engang min hovedkontakt, til de mange venner jeg har, som jeg ikke ser hver dag.

    Jeg bruger 1½ time i toget hver dag, og de bliver flittigt brugt på mobilen. Jeg holder den på lydløs, så folk ikke generes af ringetonerne. Men derudover, så synes jeg da det er synd, hvis nogen går voldsomt op i, hvad jeg laver med min mobil.

    Jeg kan sagtens abstrahere fra mobilen. Men får jeg en besked eller et opkald, så er det fordi, der er nogen, som vil mig noget. Når folk vil mig noget, så er jeg der for dem.

  4. dex
    7. Dec 2005 02:32
    4

    der er forskellige niveauer af mobilbrugere set fra mit synspunkt:

    jeg er selv i nogenlunde samme sko som mifan, er glad for at have mobilen på mig, og det har jeg 24/7.

    forskellen mellem mig og, undskyld mit ordvalg, poptøsers mobilbrug er for mig følgende: min telefon er ikke et statussymbol, jeg har ingen irriterende ringetoner, heck jeg ved sgu ikke engang hvad for ringetoner der ligger i den her som standard, jeg skriver ikke sms beskeder særlig ofte, et opkald er tit mere forklarende for de ting jeg vil informere andre folk om, jeg er ikke bleg for at lade være med at tage telefonen, eller lade være med at besvare en sms hvis det ikke passer til tidspunktet.
    kort sagt, min mobiltelefon er et arbejdsredskab, intet mindre, intet mere.

    det giver mig en form for sikkerhed at jeg ved at jeg relativt hurtigt kan få fat i hjælp hvis jeg på mine dagelige 60 km får et motornedbrud i min bil, eller kommer ud for et uheld.

    i mit daglige har jeg også brug for at kunne blive kontaktet af kunder, så der kan mobilen også bruges til hastetilfælde.

    teknologiens indtog kan ikke stoppes så lad være med at brokke jer og arbejde med den, istedet for mod den.

    for mig er der ikke megen forskel på en mobilbruger der sidder og snakker i bussen og en der sidder med sin mp3 afspille og forsøger at gøre sig selv døv på de højere frekvenser.

    men vi kan godt blive enige om at måden mobiltelefonen bliver fremført som status symbol er langt ude i hampen, har for ikke længe siden snakket med en mor til en 7 årig pige som var ret sur over at hun ikke måtte få en (ny) mobiltelefon til 2000 kr fordi hendes gamle var over ½ år gammel og ikke understøttede de nyeste smileys og videobeskeder.

  5. Irene
    7. Dec 2005 04:36
    5

    Jeg synes også mobiltelefoner er smarte ... Men jeg hader den støjforurening de medfører og ikke mindst den associale opførsel der lader til at hænge sammen med deres brug. (Og nej, jeg tager sjældent telefonen når jeg har gæster, det har jeg en telefonsvarer til!)
    I mit daglige virke er jeg selvstændig men kommunikerer mest vis mail. En sjælden gang imellem skal der en afklarende telefonsamtale til. Og går den galt med bilen, så er der altid et hus i nærheden hvor man kan låne en telefon. Dejlig social interaktion! ;-)
    Desuden tror jeg det er dybt usundt altid at være PÅ! Alle de moderne stressrelaterede sygdomme er jeg ikke sikker på ikke hænger sammen med denne konstante PÅ-hed ...
    Stilhed er den smukkeste lyd der findes, roen indeni, der hvor man ikke behøver være sammen med andre og hvor man kan være bevidst og tænke kreative tanker!
    Og nej, jeg har heller ingen støjende mp3-afspiller eller iPod el lign! ;-)
    Dex og Mifan, i lyder iøvrigt til at være nogen af dem med god mobil-etik! Spread the word, please!
    (Forresten, så har vi ikke noget så højteknologiskt som hvilekupeer her i Irland! ;-))

  6. dex
    7. Dec 2005 04:43
    6

    den mobiletik mifan og undertegnede har optaget os kommer nok i stordel af vores job, hver dag sidder man og roder med computerteknologi og himstregimser der gør hverdagen nemmere, på et eller andet tidspunkt holder det op med at være legetøj som skal vises frem og pilles ved, og bliver istedet bare et arbejdsredskab.

    jeg er enig i din påstand med "på-heden" er skadelig, men så længe man selv har mulighed for at regulere det så er det ikke en hemsko, men en mulighed.

    jeg har selv været ude i det med at have det som en stressfaktor så jeg kan godt se dit synspunkt på det, tit og ofte sidder man også bag sin skærm og overvejer om man ikke skulle skippe jobbet og finde et håndværker fag uden så meget teknikgejl og mere fysisk arbejde, men så bliver det jo frokost og man glemmer den tanke ;)

  7. Irene
    7. Dec 2005 05:17
    7

    Dex, min stressfaktor var vanvittig høj i en periode i den højteknologiske verden, og det var UDEN mobil! Nu har jeg droslet helt ned og lever rigtigt igen, men ro til reflektion og dybe samtaler. Det er smukt! Prøv det, tør du?

  8. dex
    7. Dec 2005 05:20
    8

    nu er jeg selv lystsejler så jeg kender udemærket det der med at drosle ned og bare "go with the flow" uden at skulle tænke på noget andet end nu´et.

    dybe samtaler er der også nok af når dex hiver lommefilosofien frem i lyset

  9. Irene
    7. Dec 2005 05:24
    9

    Dex, jeg prædiker simplethen for det forkerte klientel her! ;-)

  10. dex
    7. Dec 2005 05:26
    10

    ja, du har simpelthen tabt på forhånd i den her kamp ;)

    men jeg gider dig da i det mindste ret, det er jo altid noget.

  11. Irene
    7. Dec 2005 05:30
    11

    Tror du det er noget vi kan komme videre med i den bredere befolkning? Eller tror du stressfaktoren vil blive for stor og følgesygdommene så alligevel vil nappe os?
    Nej, jeg tror jeg laver mit hjem til mobilfri zone! Det er da en start ...

  12. Mifan
    7. Dec 2005 05:37
    12

    Well, jeg er nået derhend, hvor jeg har mere stress over ikke have min mobil på mig, end hvis jeg har. Tænk hvis jeg gik glip af noget? ;)

    Vi har alle behov for at geare ned engang imellem, og få slappet helt at, men der er vel også forskellige måder at gøre det på.
    Jeg sætter mig med min guitar eller tager ud til havet. Og hvis min mobil ringer imens, så tager jeg den. Snakker med folk. Er en del af deres liv. Om ikke andet, så bare et par minutter.

    Jeg kan ikke overbevises om, at jeg opfører mig galt eller forkert. For det mener jeg grundlæggende ikke jeg gør.
    Men det betyder ikke, at vi ikke kan snakke om det. Jeg synes tværtigmod, at det er interessant at høre din mening. Jeg troede næsten ikke der fandtes "folk som dig" i vores moderne samfund.
    Men vi lever selvfølgelig også i to helt forskellige verdener, lader det til. :)

  13. dex
    7. Dec 2005 05:38
    13

    man siger jo at det vil vende på et eller andet tidspunkt og dette blot er en overgangsfase mod det perfekte kommunikationssamfund, men er alt i denne verden ikke en overgang?

    jeg tror ærligt ikke at vi vil få mindre stress og de følger dette bærer med sig, men vi vil derimod se det blive værre år for år, og samtidig finde flere måder at undertrykke symptomerne, både medicinsk og psykisk.

    det kan godt være jeg er lidt af en sortseer på det område, men det er jo sket før, og vil ske igen.

  14. Irene
    7. Dec 2005 05:41
    14

    Faktaafklaring:
    Jeg bor i Irland. Irland har, sidst jeg hørte tallene, den højeste mobilindehaverprocent i Europa ... Så erhhh deeet!

    Og ja, du har ret, det handler om at være sig brugen bevidst og være tilsvarende bevidst om sine omgivelser under brugen!

    Nuvel, vi er enige, så hermed er den ged barberet!

  15. Irene
    7. Dec 2005 05:49
    15

    Dex, jeg er også lidt sortseer på det område ... Men mon ikke naturen sætter en stopper for det, som hun plejer ... Nævner lige ind ovre AIDS epidemi, jordskælv, oversvømmelse, krig, drivhuseffekt og hvad der ellers bruges som revsekæp ...

  16. dex
    7. Dec 2005 05:53
    16

    nu er jeg jo tilhænger af darwin, så jeg tror ikke naturen tager "an eye for an eye" tror mest på at menneskene skaber et problem der sætter stopper for det

  17. Irene
    7. Dec 2005 05:55
    17

    Sådan der, ja!

Tags

Arkiv